lørdag, september 27, 2008

21% skatt på TV titting

I kveld går Braveheart på TV6. Fantastisk film som jeg gjerne ser igjen. Den er litt blodig, men som John Bevere sa: "Heller litt rettferdig vold enn en film hvor barn spotter foreldrene sine. Hele Gamle Testamentet er fullt av rettferdig vold."

Jeg er altså ikke pasifist, og det er ikke Gud heller...

Nok om det. Problemet med TV6 er at de har så mye reklame, og det er jeg lei av! Så jeg regnet litt på det: Filmen begynner 21:00 og slutter 00:35, altså 215 minutter. Egentlig er filmen 177 minutter lang. De viser altså 215-177 = 38 minutter reklame. 38 minutter av min tid er prisen jeg må betale for å se denne filmen. Alternativet er å leie den: 10 minutter tur/retur til ICA + 40 kr leie.

38 minutter / 177 minutter = 0,21 = 21%. Altså: 21% "skatt" for å se filmen gratis.

Men dette med TV reklame er merkelig. De som viser reklamen får vel igjen pengene sine. Og hvordan? Ved at jeg kjøper mere selvfølgelig. Nå tror jeg ikke at jeg kjøper så mye av det jeg ser på TV reklamen, men det gjør jeg nok allikevel. Kanskje jeg handler for 200 kr mere etter å ha sett disse 38 minuttene med reklame. Det er veldig dyrt for å se en film! Det hadde vært bedre å gå på kino.

Og TV reklamen har enda et minus: Den er masete og fragmentert. Den gjør meg mere stresset. Hvor mye koster det egentlig?

Jeg har en plan: Å kjøpe digitalboks med harddisk så jeg kan spole forbi reklamen. Men hva skjer hvis alle gjør det? Enten blir det slutt på gratis TV, eller så blir alle filmene en slags reklamefilmer med fullt av produkter som en del av handlingen.